6 Tips tijdens je motivatie dip

Je bent bezig met het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Daarnaast werk je hard aan je sportroutine, maar je loopt daarin misschien een beetje vast. Het gaat niet zoals jij het wil en je raakt gedemotiveerd. Lees deze tips om je motivatie weer op te krikken!


Stel duidelijke doelen

Het stellen van duidelijke doelen is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Wanneer je geen concreet of realistisch doel hebt, zul je snel je motivatie verliezen. Als jij 15 kilo wilt afvallen in een maand… dan zul je snel teleurgesteld en gedemotiveerd raken.


Maak jouw doel visueel, dit kan je er namelijk in moeilijke tijden doorheen slepen. Daarnaast is het belangrijk om te leren hoe je doelen moet stellen. Hiervoor kun je de SMART methode gebruiken.


SMART staat voor:

Specifiek - wat wil ik bereiken, wanneer ga ik dit doen, waarom wil ik dit doel bereiken

Meetbaar - op welke manier kan ik mijn doel met harde cijfers in kaart brengen

Acceptabel - is het voor mij acceptabel, is het wellicht voor mijn naasten acceptabel

Realistisch - is het haalbaar? Een realistische doelstelling houdt rekening met de praktijk

Tijdsgebonden - in welk tijdsbestek wil ik mijn doel behalen


Er zijn genoeg anekdotes te vinden die het belang van motivatie ondersteunen, maar er is ook genoeg bewijs dat een goede planning en het zetten van doelen tot spectaculaire resultaten kan leiden. Op alleen motivatie ga je het niet redden. Dus niet: ik wil afvallen... Maar wel: ik wil binnen nu en drie maanden drie kilo verliezen, door mijn calorie inname te verlagen met in ieder geval 15%, gezonder te koken, twee keer per week te gaan sporten en minstens 10.000 stappen per dag te zetten.


Maak een duidelijk plan

Vaak beginnen mensen met het werken aan een doelstelling zonder hier goed over na te denken. Dit klinkt misschien onaardig maar vaak ontbreekt een gedegen plan. Een doelstelling behalen op het gebied van je lichaam of je fitheid is vergelijkbaar met andere doelstellingen.


Denk hierbij aan het bedrijfsleven waar doelstellingen de orde van de dag zijn. Bij het bespreken van een dergelijke doelstelling wordt er een plan gemaakt. Er wordt niet zonder plan begonnen om vervolgens te kijken waar het schip strand.


Om jouw kans van slagen zo groot mogelijk te maken is een plan van onschatbare waarde. Noteer in dit plan de volgende punten: - jouw specifieke doel - jouw bekende valkuilen en hoe je hier mee om moet gaan

- welke acties je moet ondernemen om dit doel te halen. Noteer dit zo praktisch mogelijk - welke factoren er allemaal aangepast moeten worden

- noteer je motivatie, waarom wil je dit doen


De kans dat jij jouw doel behaalt is een stuk groter wanneer er goed over nagedacht is. Als meerdere aspecten in kaart zijn gebracht en je jezelf hebt voorbereid op het proces.


Maak een visionboard

Het schetsen van jouw ultieme doel in ontzettend belangrijk. Hier kan je namelijk op terugvallen op momenten waar je motivatie laag is. Een visionboard bevat namelijk motiverende onderdelen achter jouw doelstelling. Hoe ziet een visionboard uit? Een visionboard stel je samen aan de hand van je eigen voorkeuren. De volgende onderdelen zijn onder andere mogelijk: - afbeeldingen van je gewenste doel (auto, lichaam, vrolijke kinderen, nieuwe tuin etc.) - afbeeldingen van de situatie die je wil veranderen (before and after) - omschrijving waarom dit doel belangrijk voor je is - omschrijving van de gevoelens die je zal ervaren als dit doel behaald hebt - motiverende quotes - motiverende berichten van naasten Heb je het moeilijk? Haal dan je visionboard tevoorschijn en herpak jezelf.


Heb je genoeg achtergrondinformatie om jou te helpen?

Weet je wel genoeg over jouw doelstelling om resultaat te kunnen behalen? Merk je dat je geen motivatie hebt, omdat je stil staat qua vooruitgang? Probeer dan bij jezelf na te gaan of je alle informatie hebt die jij denkt nodig te hebben. Missende informatie tijdens een veranderproces kan alles doen stilstaan.


Bijvoorbeeld bij het werken aan je gewicht: - heb je genoeg informatie gevonden om hiermee aan de slag te gaan

- heb je professionals gesproken die jou hiermee kunnen helpen - weet je de ins & outs van een goed trainingsritme? - heb je je ingelezen in de energiebalans? - heb je je verdiept in de manieren om een plan duurzaam vol te houden?

etc.


Neem de tijd om je uitgebreid voor te bereiden. Begin niet te snel aan een doel omdat je een druk ervaart. Doe je research, zoek hulp bij professionals en ga daarna vol gas richting je doel.



Focus je op het proces

Focus je tijdens het werken aan je doelstelling meer op procesdoelen dan uitkomst doelen. Het is mogelijk dat jij precies doet wat je zou moeten doen maar dat het resultaat tijdelijk stil staat. Dit is iets wat we vaak zien, want resultaat komt nooit zoals verwacht.


Het is daarom handig om je te focussen op je procesdoel in plaats van je einddoel. Wanneer je wilt afvallen, dan is een einddoel: ik wil twee kilo afvallen in een maand. Procesdoelen beschrijven niet wat maar hoe.


Voorbeeld van procesdoelen zijn: - ik ga twee keer per week trainen met een krachttrainingsschema - ik ga gezond koken door me te verdiepen in gezonde voeding - ik ga minstens 10.000 stappen per dag zetten - ik ga mezelf inhouden op verjaardagen met eten


Het voordeel hiervan is dat ongeacht je fluctuerende kilo’s jij succesvol kan terugkijken op je inspanning. Deze procesdoelen zullen op termijn gegarandeerd zorgen voor het behalen jouw uiteindelijke doelstelling van bijvoorbeeld twee kilo afvallen. Blijf regelmatig evalueren hoe het gaat zodat je in de toekomst je methodes kunt aanpassen.



Motivatie na actie

Wachten op het juiste moment. Het is een illusie waar veel mensen tevergeefs op zitten te wachten. Het moment van optimale motivatie om te kunnen beginnen. Maar zo werkt het niet. Dit perfecte moment gaat misschien nooit komen.


Draai het om. Kies ervoor om je acties uit te stippelen en simpelweg te beginnen. Is je doel om te gaan hardlopen? Wacht dan niet op het ideale moment waarop alles klopt. Maar stap nu de deur uit om een rondje van 10 minuten te rennen.


Actie leidt tot motivatie. Als je eenmaal begint stijgt je motivatie en zul je langzaam maar zeker in de flow komen.


Eerst actie, dan motivatie!




46 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven